• Ελληνικά
  • Español
  • English

Δράστε διαιτο...λογικά! Ανακαλύψτε την ιδανική διατροφή!

Έχουμε 11 επισκέπτες συνδεδεμένους

ΚΑΛΙΟ

Συντάχθηκε απο τον/την Γεωργία Κατσογριδάκη | 20.04.12 | E-mail Εκτύπωση PDF

Το κάλιο είναι μέταλλο το οποίο βοηθάει τους μύες, τα νεύρα και άλλους ιστούς να δουλεύουν σωστά. Μία από τις πιο σημαντικές δουλειές των νεφρών είναι να διατηρούν σε σωστά επίπεδα το κάλιο του οργανισμού.

Οι υγιείς νεφροί φυσιολογικά αποβάλλουν το περισσότερο από το πλεονάζον και μη απαραίτητο για τον οργανισμό μας κάλιο. Όταν όμως η νεφρική λειτουργία μειωθεί αισθητά, το κάλιο συσσωρεύεται στον οργανισμό. Υψηλά επίπεδα καλίου στο αίμα είναι επικίνδυνα επειδή μπορούν να κάνουν την καρδιά να μη χτυπά φυσιολογικά, αλλά ακόμη και να σταματήσει. Δεν υπάρχουν συνήθως ιδιαίτερα προειδοποιητικά σημεία και κλινικές εκδηλώσεις από τα υψηλά επίπεδα καλίου του αίματος, εκτός από μία μυϊκή αδυναμία, γενικευμένη ατονία και διαταραχές του καρδιακού ρυθμού (βραδυκαρδία). Γιαυτό αν ο γιατρός σας συμβουλεύει να περιορίσετε το κάλιο στο διαιτολόγιο σας είναι πολύ σημαντικό για σας να ακολουθήσετε την οδηγία του.

Μερικές φορές άτομα με ΧΝΑ μπορεί να έχουν χαμηλά επίπεδα καλίου στο αίμα, λόγω μεγάλων απωλειών καλίου στα ούρα ή λόγω άλλου είδους απωλειών (έμετοι, διάρροιες, χρήση φαρμάκων). Πολύ χαμηλό κάλιο στο αίμα είναι επίσης επικίνδυνο, γιατί και σαυτή τη περίπτωση μπορεί να εμφανισθεί μυϊκή αδυναμία και διαταραχές στο ρυθμό της καρδιάς. Ο γιατρός που ελέγχει τα επίπεδα καλίου του αίματος σας, σας δίνει σχετικές διαιτητικές οδηγίες.

Το κάλιο βρίσκεται φυσιολογικά σε όλες σχεδόν τις τροφές, αλλά σε πολύ υψηλά ποσά στα φρούτα, τους χυμούς, τα λαχανικά και το γάλα. Υποκατάστατα άλατος (ουσίες που υποκαθιστούν το αλάτι δίνοντας γεύση αλατιού στη τροφή), τροφές χωρίς αλάτι, baking powder και κάποιες τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο, περιέχουν μεγάλα ποσά καλίου. Γιαυτό είναι πολύ σημαντικό να διαβάζουμε τις ετικέτες των τροφών, όσον αφορά στο κάλιο.

Αμέσως παρακάτω αναγράφονται τροφές που έχουν υψηλά ποσά καλίου.

 

ΦΡΟΥΤΑ

ΛΑΧΑΝΙΚΑ

Βερύκοκκα

Σπαράγγια

Πορτοκάλια

Μπρόκολα

Μπανάνες

Λάχανο

Αβοκάντο

Φρέσκα φασολάκια

Πεπόνι

Πατάτες

Χουρμάδες

Ρύζι

Σύκα

Κολοκυθάκια

Σταφύλια

Τομάτες

Γρέιπ φρουτ

Μανιτάρια

Ακτινίδιο

Ξηρά κουκιά

Ροδάκινο

 

Ανανάς

 

Δαμάσκηνα

 

Φράουλες

 

Ξερά φρούτα

 

 

Διάφορα: μπύρα, κρασί, τσέρυ, λικέρ, καφές, νες καφέ, ζάχαρη, σοκολάτα, ρόφημα σοκολάτας, καραμέλλες, κόκα κόλα, γάλα, ξηροί καρποί, βούτυρο από αράπικο φυστίκι, υποκατάσατο αλατιού, καφτερά.

 

Θυμηθείτε ότι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο μπορεί να είναι επικίνδυνες εάν η νεφρική σας λειτουργία είναι πολύ μειωμένη. Μάθετε τις επικίνδυνες τροφές και γίνετε αρκετά οικείος με αυτές. Να θυμάστε ότι δεν επιτρέπονται περισσότερα από:

 

2 κουταλιές σερβιρίσματος χόρτα μαγειρεμένα

2 φρούτα μικρά

200γρ. γάλακτος

Μπορείτε να φάτε ειδικά τις πατάτες (να προτιμάτε τις μικρές και να αποφεύγετε τις γλυκές), τα καρότα και τον αρακά αν τα αφήσετε καθαρισμένα και κομμένα όλη τη νύχτα στο νερό και κατόπιν τα βράσετε σε αρκετή ποσότητα νερού, το οποίο στο τέλος θα το πετάξετε.

 

 

Νewsletter

Πόσες ημέρες έχει ένας χρόνος
Όνομα:
Email:

Chat


0 logins

Users: None

Chat Now!